iran-sans
مسیر رشد برند شما

افزایش سطح کیفی

Improve quality

این رویکردها این زمینه را برای جلوگیری از رخ دادهای احتمالی بعدی بوجود می‌آورد، تا اطمینان حاصل کنیم که هرگز دوباره اتفاق نخواهند افتاد و این راه یک رویه انضباطی را ایجاد می‌کنه، که در صورت عمل به آن سازمان در مسیر بهبود قرار می‌گیرد و در بلند مدت، پاداش تلاش‌های خود را دریافت خواهد کرد.

0 59

اهمیتی نداره، که کسب و کار شما چه چیزی است، ارایه محصولاتی با کیفیت اولویت شماره یک برای موفقیت سازمان شماست. پس از این رو، افزایش فروش در کسب و کار با ثبات، به راحتی در دسترس خواهد بود.
بدون تردید، ما در یک دنیای کامل و بی نقصی زندگی نمی‌کنیم، کارکنان ممکن است اشتباه کنند و زیرساخت‌ها ممکن است خراب شوند. اما هدف اینست که آنها را به حداقل برسانیم تا مشتریان حفظ و افزایش یابند. شما می‌توانید این امر را از طریق تمرکز جدی بر کیفیت محقق نمایید. ارتقای کیفیت، بقای سازمان شما را تضمین خواهد کرد و سوابق قبلی در ارایه کیفیت پایین را جبران می‌کند. برای ایجاد بهبود، می‌بایست تعاملی نظام‌مند بین کارکنان ایجاد و افزایش پیدا کند، که این امر باعث افزایش عملکرد تیم‌های کاری می‌شود. ضمن اینکه افراد دوست دارند در یک سازمان با سابقه درخشان کار کنند.
دنیای کسب و کار پر از کارشناسان و برنامه‌های کیفیتشان است، اما برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط، یک برنامه کیفیت گسترده با استفاده از ریاضیات و آمار سطح بالا نمی‌تواند لزوما بهترین راه‌حل باشد. بنابراین توصیه‌های زیر می‌تواند برای بهبود کیفیت در سازمان شما راه‌گشا باشد:

اندازه‌گیری و کنترل بیشتر

طبق دانش گروه برندزوی، دو شاخص عملکرد کلیدی (KPI) که شما باید پایش و کنترل نمایید، عبارتند از انطباق و غیرمنطبق بودن.

اندازه گیری و کنترلغیرمنطبق بودن کیفیت دو حالت دارد:

 

حالت اول

 شامل اقداماتی است، که توسط سازمان برای شناسایی و جمع‌آوری غیرمنطبق‌ها دیده شده است. بنابراین مشتری از آن آگاه نمی‌شود، ممکن است در تحویل دچار تاخیر شوید، اما مشتری از نامنطبق بودن کیفیت ناراضی نمی‌شود.

حالت دوم

 وقتی که اقدامات انجام شده حالت اول توسط سازمان کفایت نداشته و نامنطبق بودن کیفیت توسط مشتری کشف ‌شود، که بسیار نامناسب است و ممکنه باعث نارضایتی شده و یا از دست دادن مشتری گردد. اما به هر شیوه‌ای می‌بایست این حالت نیز اندازه‌گیری و تعیین شود، تا سازمان به طور شفاف متوجه این نقیصه در فعالیت‌های خود گردد و در جهت رفع آن اقدام نماید.

اشتباه ممکن است اتفاق بیافتد و اکثر مشتریان آن را درک می‌کنند. مهم این است که چگونه با مشکل مواجه شوید، تا این اشتباهات منجر به از دست دادن مشتری نشود. هنگامی که یک مشکل رخ می‌دهد، حل مسئله برای مشتری همیشه باید در اولویت اول باشد. کلید اینست که مسئولیت کامل آن را بپذیرید و اطمینان حاصل کنید که نسبت به مشتری رفتار عادلانه‌ای صورت خواهد گرفت و عواقب آن برایش به نحوه موثر جبران خواهد شد، نتیجه این امر می‌تواند بدست آوردن یک مشتری وفادار باشد، که هدف ماست.

 

تمرکز بر فرآیند، نه کارکنان

تمرکز بر فرآیند هاهر همکاری، برای انجام کار خوب به سازمان می‌پیوندد. در اغلب موارد، ایراد از فرآیند است، نه همکار که به آنان اعتماد دارید. با کنترل یا بازنگری مجدد مراحل فرآیند، برای پیدا کردن علل نامنطبق شدن کیفیت اقدام نمایید و پس از مشخص شدن، آن را رفع کنید. بنابراین در ابتدا علت را به گردن همکارانتان نیاندازید، که این امر منجر به تعیین ریشه واقعی نامنطبق شدن کیفیت نخواهد شد و اساس اعتماد بین همکارانتان را نیز از بین خواهد برد.

این را هم بخوانید  زنجیره تامین در سیستم های مدیریتی

در کسب و کارهای کوچک و متوسط برای بهبود کیفیت، می‌بایست فرآیندهای سازگار با فعالیت‌های سازمان در طول زمان شکل گیرد. این شیوه بهترین روش ممکن برای طرح‌ریزی و تایید فرآیندها جهت اطمینان از اینکه کار واقعی خود را انجام می‌دهند، می‌باشد. مدون نمودن طرح‌ریزی فرآیندهای سازمان اقدامی بیهوده و وقتگیر نیست، بلکه برای بهبود کیفیت نیاز به صرف وقت، تعیین و انجام اقدامات مورد نیاز می‌باشد.

 

جلسات ادواری

در ابتدا ممکن است این جلسات خسته کننده و طولانی به نظر برسد. اما شما باید با هر همکار مسائل کیفیتی که رخ داده را مطرح نمایید و با همه کارکنان مرتبط صحبت کنید. تا با بررسی ریشه‌‌ای، به علت بوجود آورنده‌ی آن دست پیدا کنید. به مرور زمان نیاز به صرف وقت کمتری خواهید داشت و جلسات کمتر و کوتاه‌تر خواهند شد، زیرا فرآیندها به درستی طرح‌ریزی و شکل می‌گیرند و ساز و کارها تقویت می‌شوند و نتایج منطبق با کیفیت حاصل می‌گردد. با این شیوه اعتماد به نفس برای حل مشکلات ایجاد و بالا خواهد رفت، زیرا دست در کاران مشاهده می‌کنند که اشتباهات فرآیندها شناسایی و بر طرف می‌گردند.

 

جلسات ادواری

کارکنان و مدیران باید مشکلات کیفیتی را به عنوان فرصت‌هایی برای بهبود در نظر بگیرند. هیچ سازمانی دوست ندارد، که مشکلات کیفیتیش آشکار و نمایان گردد، بخصوص برای مشتریانش!

با این حال، سازمان‌ها باید مشکلات موجود را به عنوان یک فرصت مورد توجه قرار دهند و نباید آنها را زیر فرش بگذارند و مدیریت باید زمینه لازم برای کارکنانی که این مشکلات کیفیتی را شناسایی کرده‌اند، فراهم آورد تا بتوانند آن را بیان کنند، پس در جلسات خود از آنان دعوت بعمل آورید.

در ضمن آنانی که در بوجود آمدن مشکلات کیفیتی مقصرند و آن را اعلام می‌کنند، مجازات نکنید. تا از ترس مجازات شدن آن را پنهان کنند و جایی آشکار شود، که مطلوبتان نیست و موجب خسارت به اعتبار و حسن شهرت سازمانتان می‌گردد. بنابراین با مشارکت آنان، راه‌حل‌هایی مناسب برای برطرف کردن علت مشکلات کیفیتی بدست آورید.

 

ایجاد نمودار کیفیت

طبق تحقیقات گروه برندزوی، با نمودار کیفیت می‌توان به شکل سریع و موثر اطلاعات و داده‌ها را برای تصمیم‌گیری مدیران ارایه کرد. روش‌های نمایش داده‌ها بیشتر به صورت ترسیم نمودار یا جداول اطلاعاتی است. نمودارهای مربوط به داده‌های کیفی که معمولا مقایسه‌ای، تعدادی یا درصدی هستن و هر کدام دسته‌‌ای از مباحث را مورد بررسی قرار می‌دهد. نمودارهای كیفیت كه شامل جمع‌‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استفاده در فعالیت‌های كنترل و بهبود کیفیت می‌باشد.

این را هم بخوانید  تفکر سیستمی

اگر قرار باشد، یك محصول با مشخصات مورد نظر مشتری را ارایه دهید. می‌بایست این محصول بوسیله یك فرآیند با ثبات یا تكرارپذیر ایجاد گردد. به عبارت دیگر فرآیند تحقق محصول باید از تغییرپذیری كمی در حول مقدار هدف یا مشخصات كیفی، محصول یا خدمت برخوردار باشد. نمودارهای کیفیت مجموعه‌ای قدرتمند و توانا از ابزار حل مشكل را در ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود كارآیی آن از طریق كاهش تغییرپذیری فراهم می‌آورد. در هر فرآیند مقدار خاصی تغییرپذیری به طور ذاتی وجود دارد. این تغییرپذیری ذاتی در اثر انباشت تبدیل به مجموعه‌ی زیادی از انحرافات كوچك و غیرقابل اجتناب می‌شود، نمودار کیفیت، از تكنیك‌هایی که در همه مراحل ساخت، مونتاژ و خدمات مناسب می‌باشد، استفاده می‌کند. تا از این طریق بتوان محصولی با كیفیت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرف‌كنندگان تولید كرده و موجبات جلب رضایت مشتری را فراهم آورد.

نمودار کیفیت

اگر در حین تولید به فرآیند تولید توجه نشود و بازرسی بر روی آن اعمال نشود، امكان ایجاد بسیاری از اتلافات و بازكاری‌ها را داریم و محصولی خارج از شرایط كنترلی تولید می‌شود، که در نهایت باعث نارضایتی مشتری می‌گردد. شاید فكر كنید این مقوله باعث افزایش هزینه‌ها شده و محصول با كیفیت، مساوی با قیمت تمام شده بالاتر است، ولی باید این دیدگاه‌ سنتی را كنار گذاشت و این واقعیت را درك کرد، که با کاهش هزینه‌های اتلافات و بازكاری‌ها بهبود كیفیت با كاهش قیمت تمام شده و نه

تعمیم دهید

سازمان

نتایج و گزارشات کیفی را در مکان‌های عمومی اعلام کنید. همه باید آگاه باشند که سازمان متعهد به بهبود می‌باشد. یادآوری دوره‌ای نتایج بدست آمده قابل توجه است و تعهد سازمان به کیفیت را برای همه همکاران مشخص و بر آنان تاثیر می‌گذارد.

پس از اجرای این مراحل سازمان‌ بسیاری از مشکلاتشان را حل کرده و موجبات رضایت مشتری را فراهم می‌آورد.

 

 

در پایان گروه تخصصی برندزوی به این مورد اشاره دارد که:

این رویکردها، این زمینه را برای جلوگیری از رخ دادهای احتمالی بعدی بوجود می‌آورد، تا اطمینان حاصل کنیم که هرگز دوباره اتفاق نخواهند افتاد و این راه یک رویه انضباطی را ایجاد می‌کنه، که در صورت عمل به آن سازمان در مسیر بهبود قرار می‌گیرد و در بلند مدت، پاداش تلاش‌های خود را دریافت خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.